czwartek, 6 grudnia 2018

Sprzedaż nieruchomości osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie

Wniosek o ubezwłasnowolnienie całkowite może złożyć jedynie krewny w linii prostej oraz rodzeństwo, małżonek lub przedstawiciel ustawowy. Osoba, która zostanie przez sąd wyznaczona jako opiekun, będzie mogła załatwić wiele spraw za osobę z demencją, jednak na sprzedaż mieszkania będzie potrzebowała dodatkowej zgody sądu. Ubezwłasnowolnienie i sprzedaż nieruchomości. Sprzedaż mieszkania w imieniu osoby ubezwłasnowolnionej ;. Moja Mama jest osobą całkowicie ubezwłasnowolnioną (choroba Alzheimera), ja jestem jej prawnym opiekunem.


Zgoda sądu opiekuńczego na sprzedaż nieruchomości ubezwłasnowolnionego całkowicie.

Od niedawna jestem opiekunem prawnym mojej całkowicie ubezwłasnowolnionej mamy, nad którą sprawuję opiekę już piąty rok. Moja mama jest od 5-u lat chora na Alzheimera, nie porusza się, nie mówi. Przeprowadziłam proces o ubezwłasnowolnienie, sprzedałam mieszkanie mamy.


Testament osoby ubezwłasnowolnionej Babcia i dziadek kilka lat temu w testamencie zapisali, że swój dom (mają wspólność majątkową) pragną przekazać po śmierci wnukowi. Obecnie jednak babcia jest całkowicie ubezwłasnowolniona, jej opiekunem jest syn. Już jakieś lata temu chciałam sprzedac ten dom i podzielic pieniadze wg udziałów. Uprawnienia opiekuna osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie. Zastanawiasz się co może opiekun osoby ubezwłasnowolnionej a czego nie może?


Gdzie kończy się granica zwykłego zarządu?

Zapoznaj się z poradami eksperta. Mam dosyc skompilkowana sytuacje. Mój ojciec od miesiaca jest w DPS ( ma lata, bardzo posunietą demencję, nie porozumiewa sie z otoczeniem, leży, nie wstaje i praktycznie nie ma z nim kontaktu). Pytanie: Moja 85-letnia matka z postępującą starczą demencją, wymaga stałej całodobowej opieki i aktualnie jest pod opieką jednego z dorosłych dzieci.


Matka nie wie gdzie się znajduję, nie rozpoznaje. Nabyłem udziały w nieruchomości w formie aktu notarialnego od osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej. Przed podpisaniem umowy u Notariusza opiekun prawny zdobył zgodę Sądu Opiekuńczego na sprzedaż nieruchomości.


W tym czasie nieruchomości opisane zostały podzielone na odrębne księgi wieczyste. Nie mają zdolności do czynności prawnych osoby, które nie ukończyły lat trzynastu, oraz osoby ubezwłasnowolnione całkowicie. Czynność prawna dokonana przez osobę, która nie ma zdolności do czynności prawnych, jest nieważna.


W polskim systemie prawnym wyróżnia się ubezwłasnowolnienie całkowite i ubezwłasnowolnienie częściowe. Osoba, która ukończyła lat trzynaście, może być ubezwłasnowolniona całkowicie, jeżeli wskutek choroby psychicznej, niedorozwoju umysłowego albo innego rodzaju zaburzeń psychicznych, w szczególności pijaństwa lub narkomanii, nie jest w stanie kierować swym. Osoba ubezwłasnowolniona całkowicie nie może samodzielnie dokonywać czynności prawnych – a jeśli to uczyni, to czynność taka jest nieważna. Może jedynie samodzielnie dokonać czynności w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego takich jak bieżące zakupy, korzystanie z drobnych usług.


Czy opiekun może reprezentować osobę ubezwłasnowolnioną podczas sprzedaży nieruchomości należącej do niej, gdy drugą stroną umowy jest żona tego opiekuna? W opisywanym przypadku opiekun nie może reprezentować osoby ubezwłasnowolnionej. Po orzeczeniu ubezwłasnowolnienia sama sprzedaż nieruchomości wymaga dodatkowego zezwolenia sądu.


Musi on rozpatrzyć, czy zbycie ma na celu ochronę praw osoby ubezwłasnowolnionej oraz czy jest korzystne i potrzebne. Dopiero po uzyskaniu zgody można sprzedać nieruchomość.

Jestem opiekunem prawnym osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej, niepełnosprawnej w stopniu umiarkowanym, niespokrewnionej ze mną. Ojciec mojej podopiecznej zostawił testament, w którym uczynił ją jedyną spadkobierczynią, sąd testament przyjął, moje pytanie, co powinnam zrobić po otrzymaniu pisemnej decyzji sądu, czy muszę uiścić jakieś opłaty w urzędzie skarbowym? Rozporządzanie majątkiem osoby ubezwłasnowolnionej. Za miesiąc zostanie przeprowadzona sprawa sądowa w celu ustanowienia opiekuna prawnego. Siostry zakonne, które sprawują opiekę nad córką sugerowały.


Zasady dotyczące wyboru opiekuna prawnego osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie mają zastosowanie również do wyboru kuratora osoby ubezwłasnowolnionej częściowo. Jeżeli w przypadku Pana ojca istnieją przesłanki do jego ubezwłasnowolnienia całkowitego to sprzedaż mieszkania może być dokonana przez opiekuna prawnego. Czy i kto powinien złożyć zeznanie podatkowe?


Przyznam, że nie zrobiłam tego, bo w obowiązkach nie znalazłam takiej informacji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty