czwartek, 21 marca 2019

Polskie nazwiska w usa

Tak się ostatnio nad tym zastanawiałam. Bo chyba jeszcze nie spotkałam się z żeńską odmianą polskiego nazwiska u obywatelki USA. Wszystkie używały męskiej końcówki np. Sylwia Kowalski zamiast Kowalska.


Pochodzenie każdego nazwiska zaczerpnięto z dostępnych danych na Ancestry. Najpopularniejszym nazwiskiem w USA jest Smith. Zmiana nazwiska w takich przypadkach pozwala na zaczęcie życia od nowa, wtopienie się w lokalną społeczność, oderwanie od polskich korzeni – mówi dr Sobierajski.


Chester Arendt przyjechał do Stanów jako Czesław Juszczyk. Ma dwa nazwiska – w polskim paszporcie oryginalne, w amerykańskim – takie, jakie sobie wymyślił. Znalazlem w Kanadzie rodzin noszacych moje nazwisko.


A nazwisko moje ma ponad 7lat tradycji, choc tak po prawdzie wcale nie jest czysto polskie. Polonia amerykańska – Polacy oraz Amerykanie pochodzenia polskiego mieszkający w Stanach Zjednoczonych. Stany Zjednoczone to kraj z największą Polonią na świecie. Nazwiska polskie w Świecie:G REKLAMA Agora S. Szacuje się, że w Stanach Zjednoczonych mieszka blisko mln osób pochodzenia polskiego, a około 6tys.


Polskie nazwiska są zjawiskiem historycznie późnym, ponieważ powstały dopiero u schyłku średniowiecza. Początkowo objęły szlachtę (XV – XVI w.) i stopniowo rozprzestrzeniły się na mieszczaństwo i chłopstwo. W dwóch ostatnich grupach społecznych proces ten trwał do poł. Dzisiejszy post będzie skierowany głównie do kobiet, bo to ich najczęściej (według statystyk w !) dotyczy kwestia zmiany nazwiska po ślubie.


Polskie nazwiska w usa

Ja całe życie byłam święcie przekonana, że mnie ten problem dotyczyć nie będzie, bo wcale mnie to tradycyjne przejmowanie nazwiska męża nie przekonywało. Kolejny biżuteryjny element na palcu to rozumiem, ale żeby od razu po ślubie. Przeglądając zaś ostatnio jeden z amerykańskich portali poświęconych genealogii, znalazłem listę stu najpopularniejszych nazwisk Amerykanów oraz Niemców.


Jakiś czas temu napisałam posta na temat zmiany nazwiska po ślubie w USA (możecie przeczytać go tutaj). Wspomniałam też o wydaniu amerykańskich dokumentów (zielonej karty oraz prawa jazdy) i opisałam jak wyglądał proces w moim przypadku. Tę kwestię mamy więc omówioną, ale już jakiś czas temu dostałam pytania, jak się w takim przypadku ma sprawa z dokumentami polskimi. Polski historyk ŚP dr Ratajczak został zaszczuty ze skutkiem smiertelnym za samo tylko zacytowanie tez niezgodnych z obowiązującą wersją historii.


Inny historyk został pobity (także ze skutkiem śmiertlenym) zaraz po opublikowaniu ksiązki historycznej nt koncepcji judeopolonii. W objaśnieniu nazwisk odmiejscowych (skrót: odm., np. Bobrowski, Bochnar, Bieganowo) podano nazwę miejscową, od której utworzono nazwisko, występującą w tej dzielnicy Polski, z której pochodzi zapis źródłowy nazwiska. W zanglicyzowanej formie Casimir Pulasky często w USA wymieniane jest również nazwisko polskiego szlachcia oraz bohatera walk o wolność Polski oraz Stanów Zjednoczonych Kazimierza Pułaskiego.


Niekiedy nazwiska z tą końcówką przybierają w anglojęzycznych krajach zaskakujące formy. Prezentacja częstości względnej? Zaznacz, jeżeli chcesz, żeby mapa ukazywała względny udział (w promilach - na tysiąc mieszkańców) danego nazwiska w powiecie. Wakułowski - najwięcej osób o tym nazwisku mieszka w: Dziekanów Polski, Łomża, Podgórze. Wakun - najwięcej osób o tym nazwisku mieszka w: Nowa Bystrzyca, Stara Bystrzyca.


Polskie nazwiska w usa

Wal - najwięcej osób o tym nazwisku mieszka w: Gorlice, Rzeszów, Kraków. Wala - najwięcej osób o tym nazwisku mieszka w: Jastrzębie-Zdrój, Rybnik, Bielsko-Biała. Jak załatwić zmianę nazwiska po ślubie w USA? Poniżej dalsza część artykułu Statystyczny Polak to już nie Kowalski a Nowak. Zatajać swoje żydowskie pochodzenie.


Wytwarzać i szerzyć wśród społeczeństwa opinie i utwierdzić go w przekonaniu, że rządzą wysunięci na czoło Polacy, a Żydzi nie odgrywają w państwie żadnej roli. Moje nazwisko ma osób w Polsce i wszystkie mieszkają w jednym powiecie. Strona ta pokazuje, że w Polsce jest osób z takim nazwiskiem (czyli powiedzmy, że to jest jeszcze ok), ale pokazuje, że osoby te mieszkają w zupełnie innym województwie. Jakie znacie fajne polskie nazwiska?


Polskie nazwiska w usa

Kiedyś w USA Orzechowski zmienił sobie nazwisko na Nutty - wszyscy się zeń podśmiewali.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty